Nojet skugga

Vanliga frågor

Vi vill att du ska få ut det mesta av din upplevelse. För att du ska känna att du alltid kan hitta den information du behöver för att göra det, har vi på Nöjet sammanställt svaren på de vanligaste frågorna som vi brukar få. Skulle svaren på just dina frågor inte finnas bland dessa är du alltid välkommen att kontakta oss istället.

Biljettfrågor

Låt vara

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Jag har köpt biljetter i andra hand, är dessa giltiga?

När biljetter köps i andra hand har vi ingen möjlighet att bekräfta biljettens autenticitet förrän denna skannas in i entrén. Det är originalköparen av biljetten som står som kund hos oss och är den som kommer ta emot vår information inför konserten. Därför rekommenderar vi alltid att köpa biljetter från officiella återförsäljare.

Byte av datum

Vid byte av datum för ett evenemang gäller redan köpt biljett som regel till det nya datumet, i annat fall meddelas biljettköparna ang. biljettbyte eller återlösen.

På evenemang som bytt datum har biljettköparen rätt till återköp under en begränsad tid; datum och övrig information meddelas via email.

Att tänka på när du köper en biljett

Du som kund är ansvarig för att i samband med biljettköp kontrollera att evenemang, datum, tid, plats och pris stämmer med din beställning. Du är också ansvarig för att kontrollera om evenemangets datum, tid eller plats har ändrats.

Allmänna frågor

Låt vara

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Är ett evenemang slutsålt? Eller kommer det släppas fler biljetter?

Vi har tyvärr inte möjlighet att meddela individuella kunder om detta men du kan alltid hålla utkik på vår hemsida om det är någon annan konsert som är av intresse. 

Åldersgräns

– Se respektive evenemangssida för mer information om vilken åldersgräns som gäller för evenemanget i fråga.

– Med anledning av Folkhälsomyndighetens rekommendationer angående hög ljudvolym finns det en generell åldersgräns på våra konserter. Detta är vi som arrangör ålagda att följa enligt Miljöförvaltningen. Åldersgränsen är 13 år, och gäller även i målsmans sällskap. Undantag görs vid evenemang speciellt riktade till barn. Högre åldersgränser förekommer på spelplatser där det finns alkoholtillstånd.

– Många undrar varför man som förälder inte själv får ta ansvar för sitt barns hörsel på en konsert, till exempel genom att sätta på barnet hörselskydd. Avsikten med Folkhälsomyndighetens allmänna råd är att skydda hörseln hos alla barn – oavsett om de har föräldrar som är medvetna om hur man skyddar sig mot höga ljud eller inte. Det är arrangörens ansvar att ljudmiljön och ljudnivåerna inte skadar besökarens hörsel. Detta ansvar ligger enligt lagstiftningen inte på kunden eller besökaren. Enligt lag (miljöbalken) är det därför inte möjligt för en arrangör att lägga över ansvaret på besökaren.

Kamerautrustning

– Det är tillåtet att använda mobil eller kompaktkamera, däremot inte systemkamera eller kamerastativ. Undantag kan gälla på vissa evenemang.

– Arenans värdar har alltid rätt att neka besökare entré om de bär utrustning som anses otillåten.

Konserttider

– På evenemangssidan visas tider för konserten/evenemanget. Om detta saknas vänligen kontakta den aktuella spelplatsen. Det är svårt att säga en exakt vilken tid en konsert slutar och detta kan variera från gång till gång.

– Du som kund är ansvarig att kontrollera om evenemangets datum, tid eller plats har ändrats.

Andrahandsbiljetter

– Vi rekommenderar ingen att köpa biljetter till konserter och turnéer i andra hand utan endast via auktoriserade biljettförsäljare. Våra biljetter hittar du här.

– Andrahandsbiljetter säljs oftast till ett högre pris och det finns ingen garanti att biljetterna är äkta när du vill köpa biljetter till konserter. Från vår hemsida länkas du alltid vidare till auktoriserade biljettförsäljare.

Får jag ta med paraply in på området?

– Alla typer av skrymmande föremål såsom paraply är inte tillåtet att ta med.

Inställda / framflyttade event

Låt vara

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Jag har biljetter till en inställd konsert

– Om en konsert blir inställd utan nytt planerat datum kommer alla biljettköpare bli återbetalade automatiskt, du behöver alltså inte begära en återbetalning.

Gäller mina biljetter för framflyttade konsert trots att det står gammalt datum på biljetten?

– Ja biljetten gäller vid framflyttat datum, nya biljetter skickas enbart ut om arenan skulle bytas. 

Vad får jag ta med mig in på konserten?

Låt vara

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Får jag ta med en egen stol att sitta på?

-När stolar är tillåtet framgår detta tydligt på evenemangssidan, annars får man generellt inte ta med stol av säkerhetsskäl.

Får jag vid behov ta med mig kryckor / käpp?

– Ja, det får du göra vid behov.

Får jag ta med mig skyltar?

– Du får ta med dig en skylt men inte större än A3, och de får inte ha pinnar eller liknande (för att inte skymma sikt eller vara risk för andra besökare). 

Hittade du inte svaret på din fråga?